Keinoja väsymyksen voittamiseksi

Olen kuullut, että moni kokee marraskuun kaikkein haastavimmaksi kuukaudeksi vuodessa. Haastavan siitä tekee ennenkaikkea pimeys. Kun pimeää aikaa on vuorokaudessa enemmän kuin normaalisti, moni kokee sen mielialaa laskevana ja osalla se aiheuttaa väsymystä ja vetämättömyyttä. Ystävien kesken saatetaan puhua ”kaamosajan masennuksesta” vaikkei siihen olisi oikeaa diagnoosia tehtykään. Oli sinulla sitten diagnoosi tai ei, niin mitä voit tehdä asialle? Onko joitain keinoja, millä voimme ”taistella” marraskuun aiheuttamaa väsymystä ja ”nuutunutta oloa” vastaan? Mistä voimme ammentaa energiaa kun valoa ei ole näköpiirissä?

Tässä Annan helpot niksit kaamosajan väsymyksen voittamiseksi:

  1. Ajattele mitä syöt! Voit ruokavalinnoillasi a) joko lisätä väsymystäsi tai b) vähentää väsymystäsi ja lisätä energiatasoasi
    Kumman valitset? Veikkaan, että haluat valita jälkimmäisen vaihtoehdon. Mutta, kuinka moni tekee niin?
    Mitä se tarkoittaa kun sanon, että voit vähentää väsymystäsi ja lisätä energiaasi ruokavalinnoillasi? Yksinkertaisimmillaan se tarkoittaa, että vältät nopeita hiilareita, jotka saavat verensokerin nopeasti nousemaan, mutta samalla myös nopeasti laskemaan. Nopeat hiilihydraatit runsain mitoin nautittuina yksinkertaisesti väsyttävät. Monille tämä on tutumpaakin tuttua. Esimerkiksi, syödään paljon leipää, ja yleensäkin viljatuotteita, juodaan runsain mitoin kahvia ja kahvin kanssa on oltava jotain makeaa, ruokailujen väliin syödään jälleen jotain pientä makeaa tai muuten vaan napostellaan ja näin oravanpyörä on valmis. Pahimmassa tapauksessa ei syödä päivän aikana lainkaan kunnon ateriaa, vaan se korvataan kahvilla ja leivällä.* Valitse siis ravinnoksesi hyviä hiilihydraatteja, korkelaatuista proteiinia ja laadukkaita rasvoja! Ne eivät väsytä, vaan nostavat energiatasojasi. Kaikkihan tietävät mistä saa hyviä hiilareita, eikö vaan?! Kyllä, vihannekset ja kasvikset sekä eritoten marjat ovat hyviä hiilihydraattien lähteitä. Ja jos minulta kysytään, niin valitsen aina jos mahdollista kotimaista ja LUOMUA.
    Moni luulee, että liha on ainut proteiinin lähde. Korkealaatuista proteiinia saa kuitenkin kasvikunnan tuotteista. Erittäin arvokkaita proteiinin lähteitä ovat esim. herneet, pavut ja linssit. Valkuaisainepitoisia ovat myös levät, pähkinät, siemenet, mantelit ja tofu. Jos tuntuu siltä, että on pakko saada lihaa, niin valitse luomutuotettu liha tai riista. Samoin suosittelen aina valitsemaan luomuna kaikki maitotaloustuotteet ja munat. Kala on myös hyvä proteiinin lähde. Kalojen kohdalla kannustan sinua valitsemaan villinä uinutta kalaa mielummin kuin kasvatettua ja suosimaan kalojenkin kohdalla monipuolisuutta.
    Laadukkaita rasvoja saat kylmäpuristetuista kasviöljyistä ja luomuvoista. Kalasta saa niin ikään hyviä rasvoja, eikä taaskaan unohdeta avokadoa, siemeniä ja pähkinöitä.Jos minun tulisi valita vain muutama helppo, hyvä ja mieluisa vaihtoehto ruokalistalleni marraskuun kaamosajan väsymyksen nujertamiseksi, niin mitä ne olisivat? Mistä saan ravintoa niin, että jaksan ja kaikenlisäksi väsymättä samantien? Mikä antaa virtaa ja vitamiineja sekä iloisen mielen? Tässä muutama tärppi, kokeile sinäkin!

* Tuorepuristettu  vihermehu (voi sisältää esim. porkkanaa, punajuurta, varsiselleriä, inkivääriä, sitruunaa)
* Marjasmoothie (voi sisältää esim. mansikoita, mustikoita, mustia- tai punaisia viinimarjoja, luomuhunajaa ja luonnonjugurttia)
* Vihersalaatti jossa lehtikaalia, jääsalaattia, raastettua porkkanaa, paprikaa ja luomufetajuustoa, avokadoa sekä persiljaa
* Kevyesti höyrykattilassa höyrytetyt ruusukaalit tai parsa- tai kukkakaali ja kevyesti pannulla kypsennetty siika-, hauki-, kuha- tai ahvenfile
* Tomaatti-linssikeitto raejuuston kera
* Sienimunakas (voi sisältää esim. metsäsieniä ja pinaattia luomumunien lisäksi

 

2. Liikunnasta iloa ja endorfiineja!
Jos mieli on maassa ja väsymys painaa, energiat vähissä ja ulkona pimeää, voi olla vaikeaa saada itseänsä liikkeelle. Tällöin on hyvä muistaa, että liikunnan ei tarvitse olla rajua suorittamista. Miten olisi jos vain aluksi liikkuisit?! Liikkuminen voi tarkoittaa kävelyä ulkona koiran kanssa tai kävelyä metsässä, hiihtoa, tanssia omaksi ilokseen, venyttelyä, tai sitten enemmän tavoitteellista liikkumista, kuten käyntiä uimahallissa, kuntosalilla tai jumpassa. Kaikki liikkuminen on parempaa kuin pitkään paikalla istuminen. ”Ihminen on luoto liikkumaan”. Kaikki tietävät, miten ihanalta tuntuu nousta ylös ja liikuttaa jäseniään pitkään tietokoneella tai luennolla istumisen välissä. Liikkumattomuus jäykistää ja pitemmän päälle myös väsyttää, sillä kehon eri osat eivät saa tarpeeksi happea. Liikkuminen lisää verenkiertoa ja hapenottokykyä, edistää terveyttä ja ennaltaehkäisee sairautta. Useimmalle meistä liikunta tuottaa iloa, koska se vapautta kehossa ns hyvänolon endorfiineja. Yksi asia on kuitenkin tässäkin hyvä muistaa ja se on ”kohtuus kaikessa”! Liiallinen liikunta voi kääntyä ihmistä vastaan ja viedä loputkin energiat, joten muistetaan kuunnella oma kehoa ja tunnistaa omat rajat!
Tässä muutama tärppi liikkumiseen, kokeile sinäkin!

*   Reipas kävely
*   Tanssi oman lempimusiikin tahdissa
*   Metsässä samoilu
*   Kuntojumppa
*   Jooga
*   Qigong hengitys- ja rentoutusharjoitukset

Iloista ja energistä marraskuuta kaikille!